Procedura acordului de restructurare
Procedura acordului de restructurare este o procedură de prevenire a insolvenței, nou introdusă în iulie 2022, la care pot apela societățile aflate în dificultate, dar care nu se află încă în stare de insolvență. Prin acordul de restructurare este posibilă reducerea sau eșalonarea anumitor datorii.
Dificultate versus insolvență
Dificultatea reprezintă o afectare temporară a activității unei societăți capabile să își plătească datoriile scadente prezente, dar care îi poate afecta capacitatea viitoare de plată dacă nu sunt luate măsuri adecvate. Dacă societatea este deja în incapacitate de plată a datorilor scadente prezente, atunci ea se află în stare de insolvență și nu poate apela la procedura acordului de restructurare, ci doar la procedura insolvenței.
Participanții la procedură
Participanții la procedura acordului de restructurare sunt:
- Debitorul (societatea aflată în dificultate);
- Creditorii afectați (creditorii ale căror creanțe sunt reduse sau eșalonate prin acordul de restructurare);
- Administratorul restructurării (practician în insolvență);
- Instanța de judecată (judecătorul sindic).
Conținutul acordului de restructurare
Acordul de restructurare conține cel puțin următoarele informații:
- Informații privind patrimoniul debitorului (detalierea tuturor activelor și pasivelor și a valorii acestora);
- Analiza situației economice a debitorului și a cauzelor dificultăților întâmpinate;
- Lista tuturor creanțelor creditorilor (datoriile debitorului), cu precizarea celor care vor fi afectate (reduse / eșalonate) prin acordul de restructurare;
- Măsurile de restructurare propuse. De exemplu: restructurarea operațională, valorificarea unor active, fuziune/divizare, majorări de capital, concedieri individuale sau colective, finanțări noi;
- Compararea gradului de acoperire a creanțelor afectate prin acordul de restructurare, cu gradul de acoperire a acestora în scenariul următoarei alternative optime, pe baza unui raport de evaluare (în unele situații scenariul alternativ ar putea fi chiar scenariul falimentului);
- Programul de plată a creanțelor.
Acordul trebuie să asigure creditorilor un tratament echitabil. Creditorii cu creanțe similare trebuie tratați în mod egal și proporțional cu creanța lor. Creditorii care nu vor vota planul trebuie să primească cel puțin distribuirile pe care le-ar primi în scenariul următoarei alternative optime.
Votarea acordului de restructurare
Acordul de restructurare trebuie aprobat de creditorii afectați. Acordul de restructurare se votează doar de către creditorii ale căror creanțe sunt afectate prin acord, care se vor grupa pe următoarele categorii:
- Creanțe care beneficiază de drepturi de preferință (creanțe garantate, cu drept de retenție etc.);
- Creanțe salariale (izvorâte din raporturile de muncă);
- Creanțele creditorilor indispensabili, dacă este cazul (de ex. furnizori de utilități);
- Creanțe bugetare (impozite și taxe);
- Celelalte creanțe (chirografare).
Acordul trebuie aprobat separat, de către fiecare categorie de creanțe, cu majoritate absolută în interiorul acesteia.
Legea prevede totuși și posibilitatea ca judecătorul sindic să confirme un acord de restructurare și în situația în care unele categorii nu au votat acordul, dar majoritatea numerică a categoriilor a votat acordul, iar total general al creanțelor care au votat acordul depășește 30% din totalul creanțelor afectate.
Derularea procedurii
Primul pas este ca societatea în dificultate să contracteze serviciile unui practician în insolvență, care va îndeplini rolul de administrator al procedurii.
Administratorul procedurii întocmește un raport inițial de analiză cu privire la natura stării de dificultate, factorii care au determinat-o, indicatorii financiari, motivul pentru care situația nu este reversibilă fără măsuri adecvate de redresare.
Apoi, debitorul, cu asistența administratorului procedurii, întocmește proiectul acordului de restructurare, pe care îl negociază cu creditorii.
Acordul de restructurare se supune votului creditorilor, în vederea obținerii aprobării acestora.
Ulterior, debitorul depune la tribunal o cerere de confirmare a acordului de restructurare, însoțită de documente justificative. Dacă sunt îndeplinite condițiile legale, judecătorul sindic admite cererea.
Dacă acordul de restructurare este confirmat de instanța de judecată, activitatea debitorului va trebui restructurată conform prevederilor acestuia, iar drepturile/creanțele creditorilor afectați vor fi modificate în conformitate cu prevederile acordului. Acordul este opozabil tuturor creditorilor, dar nu va produce nici un efect cu privire la creditorii neafectați de prevederile acestuia.
Debitorul implementează masurile de restructurare și efectuează plățile către creditori, conform celor prevăzute în acordul de restructurare.
Administratorul procedurii monitorizează implementarea acordului și comunică creditorilor rapoarte de analiză trimestriale. De asemenea, poate asista debitorul la implementarea anumitor măsuri prevăzute în acord.
Dacă sunt îndeplinite toate prevederile acordului de restructurare, judecătorul sindic, dispune încetarea procedurii, iar reducerile de creanțe prevăzute în acord rămân definitive.
Dacă implementarea acordului eșuează, la cerea părții interesate, judecătorul sindic dispune încetarea procedurii, dar creanțele reduse prin acord renasc și toate dobânzile și penalitățile se recalculează retroactiv.
Facilitate pentru societățile mici
Pentru societățile debitoare cu o cifră de afaceri sub 500.000 euro, nu este obligatorie constituirea categoriilor de creanțe. Dacă societatea nu optează pentru constituirea categoriilor de creanță, acordul de restructurare va fi socotit acceptat dacă este votat de majoritatea absolută din totalul creanțelor afectate.
De asemenea, în situația in care acordul este votat cu unanimitate, confirmarea acordului de către judecătorul-sindic nu mai este necesară, acesta trebuind doar să fie avizat de un practician în insolvență.
Sursa: Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență (actualizată)